reklama

Byť či nebyť v eduScrume?

Dva mesiace zbehli ako voda a prešlo už 10 týždňov odkedy som začal s eduScrumom. Medzitým sa táto metóda propagovala v TV i na konferenciách. Dlho som váhal, či ešte k nemu niečo napíšem, no nedá mi podeliť sa o svoje skúsenosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

"Čo vám poviem? Strach a hrôza tento eduScrum. Celé zle, nikdy viac.", asi nejako takto zneli myšlienky v mojej hlave počas prvých týždňov, keď som začal učiť touto metódou. Prvú eduScrumovskú hodinu ste mali možnosť spolu so mnou zažiť v predošlom blogu. Učiteľ (ja) - nabudený. Študenti - preľaknutí ale nabudení.

Šprint č.1

Druhý týždeň - začiatok hodiny - všetci makajú ako fretky. Koniec hodiny - takmer všetci sa hrajú hry, veď je to predsa dovolené, lebo v eduScrume máme mať nielen tvrdú drinu ale aj zábavu. Tretí týždeň - hry, hry, hry a hry. Človek by si myslel, že sa blíži termín ukážky svojej práce, no študent, tvor pohodový (homo relaxatis), má čas. Učiteľ, človek nervózny (homo nervosus), si po večeroch obhrýza nechty, ako to dopadne. Štvrtý týždeň - záver prvého celku - šprintu - chaos. A hry samozrejme, tie nesmú chýbať. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prišiel deň zúčtovania - review, demo. V piatom týždni po prvom šprinte bolo na čase, aby študenti predviedli, čo za mesiac intenzívnej práce (a hrania sa) dokázali. Nabehnem ráno do triedy a za mnou tlupa zombíkov. Zalepené oči, šúchajúc sa z nohy na nohu: "Pán učiteľ, to nám vážne toto chcete robiť? Veď sme išli spať o pol tretej ráno." Čertík na mojom pravom pleci sa rehotal, až z neho spadol dole. Anjel na ľavom ich tak ľutoval, chúdence nevyspaté. A mozog medzi plecami si uvedomil edukatívny moment - snáď si po tejto skúsenosti zlepšia svoj časový manažment :)

Začali sme písomkou. Štandardná písomka s otázkami na témy, ktoré dostali zadané v prvom týždni a mali sa ich sami naučiť (ak sa počas štyroch týždňov pýtali, rád som im odpovedal). Priemer bol 2,79. Na to, že sa učili samostatne, to zvládli celkom fajn. Je to síce horší priemer ako som zvyknutý v týchto triedach, ale nie nejako tragicky. Asi zaúradoval pocit zodpovednosti a počas víkendu s pondelkom sa snažili dohnať to, čo za štyri týždne zameškali. Posledná otázka bola trocha kreatívna: "Nakreslite do písomky nejaký pekný obrázok alebo napíšte krátku básničku", no vzišli z nej celkom pekné výtvory, ktoré boli súčasťou bodovania. Písomku písal každý sám za seba (každý mal svoju známku), zadania boli hodnotené tímovo. Na počudovanie celkom ušli. Priznám sa, že v rámci motivácie pokračovať v eduScrume som hodne prižmuroval oči nad dizajnom, no prezentačné zručnosti a správnosť zdrojového kódu som hodnotil nemilosrdne. Nakoniec sme skončili na priemere 2,02. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spoločne sme zistili, že to, kvôli čomu sme s eduScrumom začali sa naozaj potvrdilo - slabé plánovanie, slabá tímová spolupráca, slabá komunikácia, slabé prezentačné zručnosti. No ja som lev, len tak ľahko sa nevzdávam. Prišiel teda druhý šprint.

Šprint č.2

Poučený z krízového vývoja som začal druhý šprint zhrnutím toho prvého. Predsa len bolo potrebné ešte dovysvetliť niektoré veci, ktoré sa v písomke prejavili ako nepochopené. Upozornil som študentov na dodržiavanie Scrum metodiky, pretože v prvom týždni to bolo také vlažné a teda pod hrozbou zlej známky (robím to strašne nerád, ale niekedy pomôže) takmer všetci pracovali na plánovaní úloh.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Druhý a tretí týždeň sa opakovali s hrami. To som už nevydržal a zavolal som si tímlídrov/kapitánov tímov na poradu, aby som zistil, v čom je problém. Najzávažnejšie sa javili problémy v komunikácii a ako motivovať členov tímu. Teda to, s čím sa potýka každý manažér. Spoločne sme zistili, že vlastne ani oni sami nevedia, čo by ich motivovalo. Občas som začul slovo známky, padli aj peniaze ale dosť často to bolo slovo neviem. Druhým identifikovaným problémom bolo to, že som ich obmedzoval vo výbere tímov - nesmeli sa opakovať z prvého šprintu. Toto je riešiteľnejšie ako nedostatok motivácie.

Štvrtý týždeň už zasa všetci pracovali. Ach ten time management ... Dokonca sa aj pýtali na otázky. Konečne som sa na hodine nenudil. Dnes (6.12.2016) bol deň, kedy mali ukázať, čo celý mesiac robili. Rozhodol som pozvať aj ich triednu učiteľku a riaditeľa, ktorý sa ospravedlnil, ale miesto neho prišla zástupkyňa pre odborné predmety. Trošku sa nám teda podarilo zvýšiť motiváciu skutočnosťou, že sa na naše výtvory bude pozerať aj niekto iný ako len my sami. Nakoniec zo zadaní vzišli celkom pekné, niektoré až veľmi pekné stránky, ktoré by som po dvoch mesiacoch štúdia - neštúdia nečakal. Táto stránka (ak by nefungoval link tak skúste tento) bola zo všetkých najpremakanejšia. Skoro som spadol na zadok, čo dokážu študenti vyprodukovať po tak krátkom čase. Bezchybný zdrojový kód, krásny jednotný moderný dizajn, vedeli odpovedať na otázky, dokonca spravili dvakrát toľko práce ako bolo treba.Boli však aj slabšie tímy, ktoré sa pri prezentácii hádali kto mal čo spraviť a nespravil ale nakoniec z toho vyvodili nejakú sebareflexiu, čo im dúfajme pomôže v budúcnosti vyhnúť sa podobným chybám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ostatné webstránky by som sem dal tiež, no zatiaľ mi ich ešte neposlali do mejlu, ako sme sa dohodli :( Musíme trocha popracovať na zodpovednosti :D Každopádne ich sem čoskoro pridám spolu s výsledkom písomky.

Tak byť, či nebyť v eduScrum-e?

Jednoznačne byť. Hádanie sa pri prezentácii, neschopnosť "predať" svoj produkt, slabé plánovanie a komunikácia sa týmto spôsobom výučby majú šancu zmeniť. Samotná voľnosť (či už v téme zadania alebo spôsobe učenia sa) a nepotláčanie kreativity sú schopné vygenerovať naozaj zaujímavé produkty vzdelávania, čo chalani a dievčatá dnes dokázali svojimi peknými výtvormi. Ja som na takmer všetkých z nich po dnešku hrdý a budem sa snažiť, aby to bol pre nás všetkých čo najpríjemnejší rok a aby sme sa všetci niečo nové v rámci eduScrumu naučili.

Michal Copko

Michal Copko

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som učiteľom na strednej odbornej škole, ale som aj workoholik, amatérsky programátor, nadšenec technológií, príležitostný kuchár a snažím sa inšpirovať ľudí vo svojom okolí. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu